Здоров’я
дитини – спільна турбота
Для того, щоб втішитися скарбами природи, людина повинна бути здоровою,
сильною та розумною.
І. П. Павлов
Серед актуальних соціальних завдань, які стоять сьогодні перед освітою, є
турбота про здоров‘я та розвиток учнів.
Найбільше багатство людини – здоров’я. Але здоров‘я варто розглядати широко: і
фізично, і психічно, і соціально, і, звичайно, духовно. Адже коли хворіє душа,
хворіє і тіло. Необхідно вчити дітей бути здоровими душею і тілом, розкривати
цінність здоров’я як найбільшого людського надбання.
З огляду на енергетичне розуміння світу здоров’я можна розглядати як нормальний
енергообмін людини з довкіллям. Матеріальний світ ми можемо відчути за
допомогою органів чуття, а світ тонких енергій ми не бачимо. Але ж коли
погіршується енергообмін, погіршується і фізичне самопочуття людини, змінюється
її психологічний стан.
Своєю поведінкою людина може творити себе, зміцнювати, або руйнувати свій
організм шкідливими звичками, негативними емоціями, страхом, ненавистю,
заздрощами, скандалами. Як поводить себе людина – таке і має здоров’я. Якщо
вона хворіє – значить погано виховується або неприйнятно поводиться.
Усе, що йде від людини діє на оточуючих. Немовлята тонко відчувають стан мами.
Якщо у неї поганий настрій, або вона знервована – маля нервує, вередує, погано
їсть. Доросліші діти всмоктують усі негативні емоції навколишніх і
«відповідають на них» енурезом, заїкуванням, нервовими зривами тощо.
Здоров’я людини – це дотримання нею морально-етичних і духовних принципів життя
та спілкування. Це розумна думка, весела вдача, доброта, мудре слово, щире
серце. Це вміння бачити прекрасне у довкіллі і в собі, вміння приймати рішення,
віра людини в свої сили, вміння ставити мету і докладати зусилля для її
досягнення. Завдяки духовності індивід стає особистістю.
У житті трапляються люди, які фізично здорові, але духовно слабі. Такі люди
бездушні, нечесні, нещирі. Вони не будуть щасливі в житті. Та буває, що
народжуються діти з різними фізичними вадами, але мають безмежну духовну силу.
Отже, щоб бути здоровим, необхідно досягти гармонії з природою, людьми й самим
собою. Дітям потрібно розповісти про космічні принципи здоров’я, про
усвідомлення себе, як частинки всесвіту, яка має жити за законами
гармонії,рівноваги:скільки віддав добра,стільки і отримав.
Принципи духовності:
• прагнення до чистоти думок;
• любов до себе і боротьба з недоліками;
• любов до всього живого, до природи, до людей;
• відчуття краси і досконалості, удосконалювання свідомості, розвиток культури,
морально-етичних норм поведінки [1, с. 5].
Повернення нашої нації, нашої української сім‘ї до здоров‘я може відбутися
тільки через виконання основних законів Природи – це закони Гармонії, Розуму,
Руху, Температури, Повітря, Води, Сонця.
Закон Гармонії
Світ існує на основі того, що всі частини Всесвіту перебувають в гармонії між
собою,або ж за відсутності її мова може іти про загибель. Немає ладу в сім‘ї –
розпадається сім‘я, немає ладу в організмі людини – гине людина, або ж у
кращому разі хворіє. Батьки, що підтримують лад і гармонію в сім’ї, сприяють
зміцненню здоров’я родини.
Закон Розуму
Рівень досконалості організму залежить від рівня розвитку мозку. Думка –
джерело знань, сили, гармонії і досконалості. Свідомою роботою мозку можна
викликати як позитивні, так і негативні зміни в організмі людини.
Важливий психологічний настрій хворої людини. Людина сама повинна зрозуміти, як
оздоровити своє тіло. Всю силу мислення спрямувати на утворення образу
оздоровлення хворого органа. Використовуючи резерви психіки, людина може
перемогти безліч хвороб, навіть «невиліковних».
Закон Руху
Щоб сім‘я була здоровою, всі її члени повинні бути діяльними, рухливими. Рух –
це основа життя. Стабільним здоров‘ям вирізняються бігуни. Бігати треба
розслаблено з Господом у серці і ніколи не забувати прекрасні слова, висічені
на гранітній брилі Стародавньої Еллади: «Якщо хочеш бути сильним – бігай, якщо
хочеш бути красивим – бігай,якщо хочеш бути розумним – бігай!». Завжди
пам‘ятайте: «Рух може замінити всі ліки, але жодні ліки не замінять руху».
Закон Температури
Людське життя існує тільки між двома інтервалами температур. Як надмірне тепло,
так і надмірний холод руйнують організм людини. Люди,що створюють для себе і
своїх дітей тепличні умови, користуються можливостями тільки малого
температурного інтервалу. Люди ж, що загартовують себе холодом – енергетично
багатші, здоровіші.
Закон Повітря
Без кисню неможливе людське життя, дихання – одна з найважливіших функцій
організму людини. Дихання зв‘язує нас з морем енергії. Щоб отримати цю енергію,
треба навчитися правильно дихати. Глибоке і часте дихання призводить до
вимивання вуглекислоти із крові, а CО2 регулює гормональну діяльність, яка
забезпечує роботу органів дихання, кровообігу, видільних систем. Виконуючи
вимоги цього Закону, ми отримуємо доступ до могутніх енергетичних джерел
Природи для себе і своїх дітей.
Закон Води
Щоб зберегти нашу кров у доброму стані необхідна вода, яку мають у своєму
складі овочі, фрукти, опромінені сонцем. Циркуляція крові в людському тілі має
те ж саме значення, що і кругообіг води в природі.
Повноцінне харчування, вживання натуральної простої їжі та продуктів, що
ростуть на рідній землі, дотримування традицій харчування наших дідів –
забезпечить здорове і тривале життя. Мати чисту кров, що забезпечує генетично
запрограмований обмін речовин, означає виконувати закон Води і не хворіти.
Закон Сонця
Людське життя неможливе без Сонця. Сонячні промені оживляють воду, землю,
організм людини. Продукти харчування також є плодами сонця. Всі біологічні
процеси в тілі людини відбуваються відповідно до біоритмів сонячного часу. Жити
за ними, означає використовувати в гармонії з Природою можливості організму.
Якщо Сонце сходить о 5-7 годині, а ми спимо до 10, або ввечері після заходу не
спимо до 2 години ночі, то чекати здоров‘я – даремна праця. У сім‘ях, де
щоденно порушуються вимоги закону Сонця, панує атмосфера ледарства, розбитості
, нездужання [5, с. 35-37].
Результат успішного навчання залежить від працездатності учнів, засвоєння
навчального матеріалу відбувається тільки в той період часу, коли дитина має
«робочий» тонус і може уважно слухати, запам‘ятовувати, обдумувати і
відтворювати почуте. Важливою причиною підвищеної стомлюваності багатьох
першокласників є й те, що початок шкільного навчання збігається з періодом
інтенсивного зростання, так званим ростовим стрибком. Цей період дозрівання
нервової регуляції і серцево-судинної системи часто відстає від бурхливого
росту кістково-м‘язової системи. Зовні дитина насправді виявляється менш стійкою
до різних навантажень до того моменту, доки організм знову набуде гармонійної
рівноваги. Трапляється так, що батьки, надмірно опікуючись хворобливою дитиною,
заважають формуванню в неї самостійності, уміння долати труднощі, адекватної
самооцінки, що зрештою теж позначається на її успішності. Завдання батьків – не
лише зрозуміти, підтримати, допомогти, а й так організувати життя дитини (а при
необхідності й всієї родини), щоб шкільні навантаження не призвели до
перевтоми, неврозів, порушень постави, зору.
Варто замислитися про режим дня. Якщо дитина постійно в один і той же час лягає
спати, прокидається, обідає, відпочиває, робить уроки, то їй легше планувати та
розподіляти час, швидко включатися в роботу, успішно виконувати її в короткі
терміни. Часто недосипання – одна з причин перевтоми та неврозів у школярів.
Першокласникам на початку навчального року рекомендується спати більше, ніж
дітям адаптованим до систематичного навчального навантаження. Це можна зробити
за рахунок 1-1,5-годинного денного сну. Денний сон відновлює працездатність
організму більшою мірою, ніж будь-який інший вид відпочинку, навіть краще, ніж
такі корисні для дітей ігри на свіжому повітрі.
Слід подбати про те, щоб дитина щодня проводила достатньо часу на свіжому
повітрі, що є потужним оздоровчим фактором, завдяки якому поліпшується
вентиляція легенів, підвищується вміст кисню в крові, нормалізується стан
нервової системи. Рухова активність тонізує центральну нервову систему дітей,
під час руху відбувається активізація нервових клітин усіх ділянок кори
головного мозку, підвищується обмін речовин, посилюється виділення гіпофізом
гормону росту.
Слух, зір, постава теж мають бути в зоні особливої уваги батьків. Щоб зберегти
слух дитини, необхідно захищати вуха від переохолодження, лікувати навіть
несильний нежить, оскільки інфекція може легко проникнути з носоглотки в
порожнину середнього вуха й викликати його запалення. Вуха слід берегти від
сильного і тривалого подразнення. Особливу небезпеку в цьому сенсі становлять
навушники. Крім того в навушниках дитина не орієнтується в звуках навколишнього
світу, може не почути шум машини, яка рухається, або інші звуки, які сигналять
про небезпеку.
Щоб уникнути напруги зору слід стежити за освітленістю робочого місця дитини.
Дуже серйозно треба ставитись і до вибору книжок. Папір на якому вони
надруковані повинен бути цупкий, непрозорий. Крім того не крейдований, на
такому папері текст відсвічує і сприяє погіршенню зору. Лінії в зошиті повинні
бути чітко продруковані й водночас збігатися на суміжних сторінках. Перегляд
телевізора й роботу на комп‘ютері слід чітко обмежувати до 15-20 хвилин.
Дбаючи про правильну поставу, дитину слід навчити правильно сидіти, вага ранця
не повинна перевищувати 2 кг. Ранець має бути виготовлений з гігієнічного
легкого матеріалу, забезпечений світловідбивачами і ремінцями для регулювання
довжини.
Чудовий ефект у навчанні дає спів, який не тільки зміцнює м‘язи гортані та
голосові зв‘язки, а й розвиває фонематичний слух, який відіграє важливу роль
для правильного вимовляння звуків, що важливо при вивченні іноземних мов [1,
с.19].
У початковій школі щільність навчальної роботи учнів на уроках за основними
предметами не повинна перевищувати 80%. У час, що залишився,- щодня 30-45
хвилин – повинні проводитись фізкультхвилинки. Їх мета – не зняття втоми у
дитини, а профілактика стомлення, порушення постави, зору. Фізкультхвилинки, що
проводяться на кожному уроці, розглядаються не просто як елемент рухової
активності для переключення уваги на інший вид діяльності, а як реально можливий
чинник формування здоров‘я.
Фізкультхвилинки на уроках бувають:
- динамічні;
- ігрові;
- дихальні;
- зорові;
- психологічні;
- ритмічні.
Їх черговість залежить від послідовності предметів у
розкладі, складності матеріалу, що вивчається, від ситуації, що склалася в
класі, і визначається вчителем [2,с.10].
Найдорожчим скарбом, яким нагороджує людину природа від народження і на довгі
роки життя є здоров‘я. Це справді незрівнянне багатство, яке необхідно не
просто берегти, а й постійно примножувати. Той, хто розтринькує з дитинства,
залишається без майбутнього. Адже здавна відомою є істина, що значно легше
здоров‘я втратити, ніж його відновити.
Тому найголовнішим завданням батьків і вчителів є втілення ідеї здорового
способу життя, починаючи з дошкільного віку, виховання молодих громадян
незалежної України здоровими, життєрадісними, всебічно розвиненими і духовно
багатими людьми.
Література
1. Єресько О.В. Поради батькам майбутніх першокласників. / О.В. Єресько //
Початкова школа. - 2011. -№ 8. – С. 17-21.
2. Петраускас Ольга. Ще раз про фізкультхвилинки / Петраускас Ольга, Марченко
Зінаїда // Початкова освіта. - 2005. - № 46. - С. 10-11.
3. Рибальченко Світлана. Формування здоров’язберігальної компетенції учнів
початкових класів / Світлана Рибальченко // Розкажіть онуку. -2009. - № 11,
12.- С. 4-12.
4. Спіченко Галина. Система роботи школи щодо збереження здоров’я учнів /
Галина Спіченко, Галина Сердцева, Наталія Пахомова, Олена Левкович // Початкова
школа. – 2007.- № 2.- С. 33-38.
5. Триліс Станіслав. Природа і здоров’я дитини / Станіслав Триліс // Початкова
школа. - 2007.- № 2.- С.35-38.
|